Анжела Мельник, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методики викладання російської мови та світової літератури НПУ імені М. П. Драгоманова |
|
«… Слово, книжка і живі людські стосунки» Методичні рекомендації до організації тижня зарубіжної літератури у школі |
|
Чим багатший естетичний досвід індивідуума, тим досконаліший його смак, тим чіткіший його моральний вибір, тим він вільніший… Й. О. Бродський
|
Більше ніж два сторіччя разом із програмовим вивченням літератури в школі пліч-о-пліч крокує, значно розширюючи можливості спілкування учнів з мистецтвом слова, позакласна робота з дисципліни. Літературні гуртки, екскурсії, виставки, свята, вечори, конкурси, ігри, шкільний театр – ось далеко неповний перелік найпоширеніших видів позакласної роботи з літератури. У кожного з них є своя методика проведення, специфіка, армія прихильників. Кожний з них має безліч методичних варіацій і свій досвід існування на теренах шкільної літературної освіти. І кожний з них, за умови правильної організації, має потужний виховний потенціал.
Сучасному вчителю-словеснику добре знайомий і такий різновид виховної роботи в школі як тиждень зарубіжної літератури, у рамках якого відбувається широка інтеграція урочної, позакласної та позашкільної роботи з предмета. Такі тижні щорічно організовуються методичними об’єднаннями вчителів-словесників і проводяться згідно виховного плану роботи школи. До участі залучаються всі учителі зарубіжної літератури, учнівський колектив, бібліотекарі, вчителі-предметники суміжних із зарубіжної літературою дисциплін (українська мова та література, іноземна мова, музика, образотворче мистецтво, історія тощо), батьки. Тиждень зарубіжної літератури – це своєрідний творчий звіт, демонстрація досягнень як для вчителів, так і для учнів. Специфічною ознакою цього шкільного заходу є відкритість і неформальність, установка на швидку реалізацію особистісно значущого задуму, на «кінцевий результат». Предметний тиждень з літератури характеризується багатоаспектністю. Він дозволяє юним читачам спілкуватися з широким колом естетичних явищ, стає джерелом різноманітних художніх вражень – читацьких, театральних, музичних, від щирого і захоплюючого спілкування з цікавими людьми творчих професій та однолітків.
Позакласна робота з дисципліни – безперечно, важливий етап літературної освіти. Запропонована стаття Анжели Мельник могла б стати необхідною для роботи кожного словесника. Якби не деякі але…
Що нового нам запропонувала ця розвідка? Перелічені форми роботи, принципи, навіть наведені деякі факти поєднання світових письменників з українськими реаліями, причому широко відомі. Вибачте, але це все я уже читала на зорі своєї юності. Можливо, авторка розраховує виключно на молодого спеціаліста, то він може і подякувати за детальний опис вірогідних заходів, розписаних по дням. Я теж за це подякую. А чи візьму до власної роботи?
Дана стаття спонукає переосмислювати позакласну роботу з дисципліни і в цьому її плюс. Я зрозуміла, що якщо і потрібне таке заглиблення в предмет у вигляді тижня, то він має проходити дещо в іншому форматі. Якщо в сучасному уроці ми намагаємося залучити нові інтерактивні форми навчання, то тиждень, якщо він має бути, поготів. Не бачу сенсу в стінівках, навіть в альманахах, вікторинах і тому подібному. Як бути тому вчителю, який на всю школу один має витягти тиждень у всіх класах, без кошторису і батьків, і класних керівників(врахуйте,що з усіх предметів має бути тиждень),та ще на початку навчального року, а не в кінці, де, дійсно, можна провести як підсумок і демонстрацію результатів.Тому час або відмовитися від цього, вибачте на слові, нафталіну, або змінити його. Чому не запропонувати творчим учням свої наробки – художні твори, проекти на літературну тематику, кліпи, відео тощо викладати у інтернет павутиння; різноманітні квести, міжнародні та всеукраїнські конкурси теж цікава форма для учнів, залишається цікавим театральна діяльність учнів (репертуару мало,слід визнати).
Чи буду я проводити тиждень зарубіжної літератури? Змушує атестація, але раніше намагалася уникнути, обійти, бо на добровільній основі – це профанація, а принудиловка вона і результат дає для галочки.
Прошу вибачення за позицію, але наболіло.
Дякую за цінні поради щодо проведення предметного тижня чи декади зарубіжної літератури! Адже шкільні вистави, плідні екскурсії. літературні читання і конкурси, вікторини, тощо організовують дітей, стимулюють їхні творчі здібності, сприяють розкриттю дитячого таланту, спонукають до захоплення книгою, а це є чи не одним із головних завдань сучасного уроку літератури. Дякую за матеріали щодо творчості Антона Чехова і Анни Ахматової. Бо, дійсно, працюючи з цікавим матеріалом і учитель і учні стають ріднішими і одностайними у вивчені такого цікавого предмету, як література. Галина Касянчук
Дякую за поради щодо проведення предметного тижня зарубіжної літератури. Літературні читання, конкурси, вікторини спонукають учнів до захоплення книгою діти більше будуть читати художні тексти. Дякую за матеріал, щодо творчсоті Анни Ахматової.
Спасибо за возможность по-новому взглянуть на цели и задачи предметной недели. Разнообразие форм работ, прдложенных Вами, сделают ее не только полезной, но и интересной, увлекательной,настоящим праздником литературы в школе.
Предметная неделя помогает привить интерес к предмету. Спасибо за интересную и полезную информацию!
Завданням предметного тижня є не тільки проведення позакласних заходів з предмета, а й залучення учнів до самостійної творчої діяльності, підвищення їхнього інтересу до навчальної дисципліни, виявлення дітей, які мають творчі здібності, прагнуть до поглибленого вивчення предмета. Тому така форма роботи, як проведення предметних тижнів, є дієвою, популярною. Спасибі за цікавий матеріал.
Участь у предметному тижні позитивно впливає на загальний розвиток учнів, допомагає розвивати практичні вміння й навички, творчо підходити до вирішення проблем, сприяючи розумово-практичній активності учнів.Запропоновані позакласні заходи під час проведення тижня допоможуть глибше засвоїти програмовий матеріал, сприятимуть вихованню ініціативи, самостійності, розвитку творчих здібностей. Дякую за поради та бажаю творчих успіхів.
Предметные недели помогают привить интерес к предмету, подталкивают к развитию творческих способностей! Дети с удовольствием рисуют, читают стихи, участвуют в КВН. А какие вечера литературные! Нет, безусловно, от этого отказываться нельзя! Просто нужно придумывать что-то новое и интересное!
Предметний тиждень вимагає величезної самовіддачі від учителя та тривалого часу для підготовки. Не ставлю під сумнів важливість і доцільність такого заходу в цілому, як це роблять окремі коментатори, проте погоджуюся, що не всі з запропонованих автором позакласних закладів можна розглядати, як актуальні на сьогодні. Скажімо, той же літературний КВК чи формування кросворду… Чи не доцільніше спрямовувати творчість дітей у більш сучасному і цікавому для них напрямку? Просто для прикладу: можна запропонувати створити сторінку у соціальній мережі від імені письменника та наповнити її? Тим не менше, варто подякувати автору за предметний матеріал.
Н.В.
Дякую за цікавий і змістовний матеріал. Мені дуже сподобався орієнтовний план тижня зарубіжної літератури. Можна вибрати той варіант, який підходить і вчителю, і учням. Цікавою є і заочна літературна вікторина “Зарубіжні письменники і Україна”. Спробую реалізувати дещо із запропонованого у своїй роботі.
Щиро вдячна автору за методичні рекомендації до організації тижня зарубіжної літератури у школі. Матеріал необхідний та корисний.Мене зацікавили “День гри і творчості” та “День перекладознавства”.Неодмінно використаю в роботі.