Портфоліо як індивідуальна траєкторія підвищення кваліфікації педагога (Частина 3)

header_portfolioРозділ V. Навчально-матеріальна база.

Цей розділ містить:

  • Перелік словників та іншої довідкової літератури з предмета.
  • Список наочності (макети, схеми, ілюстрації, портрети тощо).
  • Перелік технічних засобів для впровадження ІКТ у навчально-виховний процес (комп’ютер, проектор, SMART-дошка, мультимедійні підручники, аудіо-відео-посібники тощо).
  • Перелік дидактичного матеріалу (прикладів виконання завдань, написання творів і под.).
  • Презентації інформаційних проектів учнів, які можна використовувати як довідкову літературу.
  • Інші документи.

Окремим розділом можна помістити інформацію, яка містить опис громадської діяльності вчителя. Наприклад, членство у профспілці, асоціації викладачів зарубіжної літератури, керівництво шкільним (районним) методичним об’єднанням, наставництво, керівництво школою молодого вчителя тощо.

Велике значення в роботі педагога має його діяльність як класного керівника. До такого розділу можна помістити аналіз результативності роботи з батьками й учнями, подати результати діагностик і самоаналіз педагога, аналіз роботи з батьками, опис виховних технологій, які використовує наставник під час роботи з учнями тощо.

За бажанням, до Портфоліо можна додати розділ «Факти, які варто згадати», у який можна помістити інформацію, що не підходить до жодного розділу. Наприклад, відомі імена випускників учителя, публікації про вчителя у пресі та ін.

Насамкінець висловимо декілька методичних порад.

Портфоліо – це живий документ, який вимагає до себе уваги й безперервного коригування даних, що застаріли, і внесення нових матеріалів. Перед початком створення Портфоліо необхідно чітко сформулювати мету, з якою вчитель його укладатиме, і поміщати до Портфоліо ті, документи, які сприяють реалізації обраної теми. Структура і виклад матеріалу залежить від поставлених завдань та від індивідуальності вчителя.

  • Готуючись до укладання Портфоліо, учитель має обміркувати, які розділи буде містити Портфоліо і яка інформація складатиме кожен розділ. За необхідності можна робити посилання з одного розділу на інший.

Коментар до Портфоліо повинен бути вдумливим, відображати думки вчителя щодо його діяльності, давати повну картину творчого зростання педагога. Він може бути представлений у вигляді вступу, пояснювальної записки, есе і т.ін.

Особливу цінність у вчительському Портфоліо мають матеріали про участь педагога в професійних конкурсах, виступи на конференціях, проведення майстер-класів, результати анкетування й відгуки про творчу (або експериментальну) роботу, рецензії на підручник, статтю, аналіз проведеного відкритого уроку, резюме, підготовлене педагогом з оцінкою власних професійних досягнень.

Як уже зазначалось, обсяг опису в Портфоліо не повинен бути великим, усі матеріали, зокрема відгуки, поміщають у додатки.

У Додатках може бути розміщено такі матеріали:

  • автобіографія, у якій розкривається значення обраної професії в житті вчителя, його схильність до викладання предмета;
  • педагогічна філософія – основні підходи до навчання і виховання учнів;
  • матеріали виступів на педрадах, семінарах, конференціях;
  • публікації (найвагоміші);
  • розробки уроків і позакласних заходів, пам’ятки, програми факультативів тощо;
  • копії рецензій на посібники, підручники тощо;
  • копії документів, що засвідчують проходження курсів ПК, участь у конференціях, семінарах тощо;
  • копії дипломів, грамот, сертифікатів, які отримав учитель і його учні;
  • зразки творчих робіт і проектів учнів;
  • пояснення вчителя до створеного Портфоліо.

Для полегшення роботи над Портфоліо необхідно систематизувати свій доробок. Тому варто завести папки-накопичувачі, розміщуючи в них створені матеріали за рубриками. Можна складати картотеки матеріалів, що дозволить, якісніше готуватися до проведення уроків. Необхідно постійно контролювати процес і результати своєї діяльності, адже без цього складно своєчасно коригувати зроблене, давати йому оцінку, удосконалювати роботу. Доцільно скласти план самоосвіти, що допоможе своєчасно вносити в освітній процес елементи нового, і забезпечить систематичне зростання педагогічної майстерності. Корисно використовувати кожну можливість поділитися досвідом або взяти участь у вивченні досвіду іншого вчителя.

Кожний учитель має вагомий доробок, з якого слід почати створення Портфоліо – сучасної форми презентації свого професіоналізму.

Інтернет-ресурси:

  1. Габбасова Н. Г. «Портфолио учителя. Обобщение и систематизация педагогических достижений» Педагогический альманаха «День за днем» 
  2. Примерная структура портфолио учителя
  3. Портфоліо вчителя 1
  4. Портфоліо вчителя 2
  5. Фестиваль педагогических идей. Открытый урок
  6. Портфоліо вчителя 3
  7. Портфоліо вчителя 4
  8. Портфолио учителя.   Обобщение и систематизация педагогических достижений
  9. Самоосвіта вчителя
  10. Мухина И.А. Что такое педагогическая мастерская?

 

7 коментарів

  1. Галина :

    Цікаво. Потрібно. Дякую

  2. Для мене особисто дуже цікава стаття. От зараз залишу авторові слова вдячності за таку кропотливу роботу….і…..приймуся за складання власного портфоліо.Мені здається,це стимул для самовдосконалення кожному небайдужому “майстру своєї справи”. З подібним матеріалом працювала вперше,тому відкрила для себе дуже багато нового. Виявляється,це ціла наука))) . Іноді все ж варто із величезної власної “скрині” педагогічної діяльності вибрати,виокремити,пригадати і(що не менш важливо) записати усі власні здобутки,які з часом забуваються. Це піднімає рейтинг вчителя перш за все у своїй свідомості. Адже укладання такого роду документів -це як жнива для хлібороба,хіба ні? Обов’язково займуся цією справою! І спробую практикувати це як класний керівник…а чому б і ні? Такий собі творчий підхід до укладання портфоліо учнів класу? Цікаво. Корисно.Впжливо. Дякую авторові!

  3. Бажаємо автору статті творчого натхнення і подальшого розвитку!!!

  4. Кожний вчитель має свій доробок.Вдало складене портфоліо -це крок до успіху!Власні здобутки вчителя мають буди систематизовані.
    Автору статті щира подяка!

  5. Леся Іщенко :

    Робота над портфоліо розвиває дослідницьку культуру вчителя, удосконалюючи особистісну, соціальну й професійну компетентність. Стаття подає методичні поради щодо створення портфоліо. Кожний вчитель має вагомий доробок, з якого слід почати створення портфоліо – сучасної форми презентації свого професіоналізму.

  6. Могорт Н. :

    Портфоліо-це живий документ, який вимагає до себе уваги. Портфоліо допомагає вчителю постійно контролювати процес і результат своєї діяльності, адже без цього складно своєчасно коригувати зроблене, удосконалювати роботу. Дуже цікава і своєчасна стаття.
    Дякую!

  7. Для вчителів найбільші переваги у створенні портфоліо пов’язані із зростанням їх професіоналізму та отриманням додаткових можливостей побудови творчих злетів з учнями.
    Щира подяка автору статті!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*