«В середині нас живуть книги і друзі»
Даніель Пеннак
«Не сподівайтеся позбутися книжок» — розмова двох інтелектуалів Умберто Еко та Жана-Клода Кар’єра, записана Жаном-Філіпом де Тоннаком. Ми зверталися до цієї розмови майже десять років тому на одному із освітніх вебмайданчиків, коли вона вийшла окремою книгою у перекладі Ірини Славінської. Але зараз вона набуває іншого сенсу й звучання, спонукає до інших коментарів і реплік.
21 серпня 2023 року в Гімназії міжнародних відносин № 323 м. Києва в межах Освітнього форуму відбулася панельна дискусія «Як забезпечити якісне навчання зарубіжної літератури в умовах війни та сучасних глобальних викликів». Експертами дискусії були учителі і науковці столиці:
Світлана Сафарян, доцент кафедри мовно-літературної освіти Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат пед. наук, доцент;
Валентин Пиж, учитель зарубіжної літератури СШ № 320 м. Києва, вчитель вищої категорії, учасник пілотного проєкту НУШ;
Людмила Тарнавська, учителька зарубіжної літератури ліцею «Наукова зміна», учитель-методист, учасниця творчих груп та проєктів на «СвітЛіт»;
Ірина Кузьменчук, викладачка кафедри мовно-літературної освіти Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка.
З вітальним словом до учасників заходу звернулася директор гімназії Алла Жукова.
Під час дискусії учасники обговорювали такі питання: «Аспекти сталого розвитку якісної професійної діяльності вчителя зарубіжної літератури в реаліях сьогодення», «Дорожня карта як інструмент організації ефективного навчання ЗЛ», «Штучний інтелект і письменницька майстерність учнів», «Ефективні комунікації у навчальному процесі», «Вектори розвитку якісного навчання зарубіжної літератури в умовах сучасних глобальних викликів».
Учасники дискусійного майданчика, апробуючи у процесі роботи сучасні письмові практики, розмірковували над тим, що таке якість освіти в умовах сьогодення, активно ділилися думками, ідеями, поглядами, власним досвідом.
Абсолютною (і дуже приємною!) несподіванкою, рефлексією на все, що відбувалося під час панельної дискусії став відеонарис Ірини Каплуновської, учительки гімназії № 323. У цій творчій відеороботі, де почасти можна спостерігати алюзії на інший відеотекст – мультфільм «Фантастичні летючі книги містера Морріса Лессмора» п. Ірині вдалося відчути серце і передати дух заходу. Долучаємо авторку до експертів дискусії, де, зокрема, йшлося про роботу з текстами різних форматів.
Дякуємо співорганізаторам заходу – мужньому, згуртованому й креативному колективу Гімназії міжнародних відносин № 323 м. Києва, які доклали зусиль, зробили усе можливе, щоб дискусійний майданчик зміг працювати безпечно, ефективно і натхненно. Особиста подяка директору Аллі Жуковій, заступнику директора Тетяні Бойко.
Дякуємо експертам і учасникам дискусії – ваш досвід неоціненний. Дякуємо усім зарубіжникам столиці, усім освітянам України, які в часи випробувань тримають стрій, роблять те, що уміють найкраще – вчать і оберігають наших дітей.
Зі щирою любов’ю і неймовірною шаною – модератор Ірина Кузьменчук.
PS. Як і зазвичай, нижче подаємо усі матеріали заходу. Звертаємо увагу, що у навчально-методичному посібнику «Столична освіта: якість в умовах воєнного стану. Порадник ІV. З досвіду роботи освітян міста Києва» у Додатку 1 до статті Кузьменчук І., Пиж В. «Ефективні комунікації у навчанні зарубіжної літератури» була допущена технічна неточність. Далі наводимо статтю і додатки в авторській версії.
Ірина Кузьменчук, Валентин Пиж. Ефективні комунікації у навчанні зарубіжної літератури (текст)
Додаток 2. Дорожня карта курсу «Зарубіжна література, 5 клас» І семестр