Нотатки до уроку у 8-му класі «Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття»

Ірина Мегедь,

учитель зарубіжної літератури

Технічного ліцею Шевченківського району м. Києва,

методист-кореспондент НМЦ гуманітарної освіти і виховання

ІППО КУ імені Бориса Грінченка

Нотатки до уроку у 8-му класі

«Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття»

  • Мені видається важливим спробувати «сфокусувати» дітей на словах Баха, винесених в епіграф, особливо на останній частині; надзавдання кожної групи – в історії Джонатана знайти те «щось», що може нас зробити кращими людьми. Як особисте «щось», що може тебе покращити, так і рольове «щось», що може покращити певний людський тип («вченого», «короля (лідера)», «ділка» і допомогти «п’яниці» чи «самотньому» тощо).
  • На групи ділиться не весь клас – декілька учнів бажано залишити поза «рольовим» полем, щоб вони працювали «від себе».
  • Групи отримують завдання на етапі розповіді про створення «Чайки», встановлення її «адресатів» – кольорових, «позитивних» («Ця книжка для тих, хто..») і чорно-білих (тих, хто відчував себе хоч раз у житті об’єктом насмішок, скривдженим, загубленим, самотнім, не таким, як усі).
  • Клас поділяється на 8 груп (можна менше), кожна група отримує картку зі своїм героєм із казки Екзюпері та цитатою з тексту Екзюпері, яка окреслює логіку персонажа (на той випадок, якщо текст прочитаний давно (у 6-му класі), або не прочитаний).
  • Групи – людські типи («Вчений» – «Король» – «Ділок» – «П’яниця» – «Лис» – «Маленький принц») дають відповіді на всі питання від імені свого персонажа, пробуючи змоделювати певний тип мислення. Бажано, щоб свої відповіді вони записували (тоді вибудовувати певну логіку «ролі» легше).
  • Групи починають працювати на етапі розгляду назви «Джонатан Лівінгстон». Вони повинні вибрати з ряду слово, що їм найбільше підходить, з яким вони себе асоціюють. (Наприклад: ділок – переможець, вчений – дослідник, п’яниця – дитина чи співвітчизник тощо).
  • Завдання до Таблиці з перекладами. Проаналізувати значення англійською «Flock»; риси Зграї і Джонатана: якою ми бачимо Зграю і головного героя (бажано виписати в таблицю); визначити своє ставлення до Зграї і своє рольове «місце»: у Зграї чи самотній, як Джонатан. Мета завдання – підвести дітей до розуміння того, що Джонатанів у світі – більшістьJ і таким, як Джонатан, може себе відчути будь-хто.
  • Завдання до Частини 2. Хмаринки з цитатами коментує кожна група (погоджується чи ні), велика хмара «Чайко Флетчере Лінд, чи так сильно ти хочеш літати, що зможеш простити Зграю, і навчатись, і колись повернутись до них і передати їм свої знання?» Чому не просто саморозвиток, а саме передача знань і прощення є виявом справжнього «бажання літати», необхідною умовою професійного чи духовного зростання, «покращення» себе?
  • Після розгляду Частини 4 або після закінчення роботи над «лідерською» частиною, можна дати дітям завдання зробити «літачки» і запустити їх, написавши те, що скаже їм їхній справжній ДжонатанJ, те слово (поняття, думку, дію, пораду etc), яке(а) зробить їх кращим. (Слайд 56)
  • Матеріали до «лідерської» частини можуть розглядатись окремо від групової роботи, а можуть стати її логічним продовженням.
  • Картки з рисами лідера. Завдання. Прочитайте і перекладіть з англійської правила чи риси, які вважаються ознакою справжнього лідера. Проаналізуйте, проілюструвавши прикладами з тексту, чи справедливі ці твердження щодо Джонатана (чи корисні вони «персонажам»)? Можна порадник лідеру написати, керуючись історією Джонатана.
  • Домашнє завдання. Окрім прописаного можна дати проектне: створити інфографіку про письменника (приклади на Слайді 59) чи інфографіку за текстом (приклади і структура на слайдах 60-61).
  • Приклади буктрейлера і музичної композиції, присвяченої Джонатану, додаються – на той випадок, якщо хтось любить такий вид роботи.